1 år!
★ Världens äldsta aktiva båtmack!
★ En av världens äldsta aktiva bensinstationer!
★ Sveriges äldsta bemannade bensinstation!
Har du information, någon historia eller gammal bild på macken? Hör gärna av dig!
1922-1947
TEXACO

Fyra år efter första världskriget, samma år som Tutankhamons grav upptäcks och samma år som det svenska folket röstar nej till rusdrycksförbud, grundar sjökaptenen Ossian Wirström en sjömack på Kronudden i Vaxholm. Han väljer att bli återförsäljare för The Texas Company (Texaco) som hade etablerats som bensinbolag i Sverige året innan. På denna tid fanns det endast fyra bensinbolag i Sverige, det var Shell, Pratts, BP och Texaco. 

Läget vid Kronudden i Vaxholm var optimalt, det var i mitten av skärgården där flera farleder mötes och det var väl skyddat från den vanligaste vindriktningen från syd-väst. 

Ett vitt paviljongsliknande stationshus byggdes ute på udden och på träbryggan bredvid ställdes en pump. 

Detta är den äldsta kända bilden på macken, den är tagen nån gång i början på 1920-talet. På det nybyggda stationhuset ser man en rund Texaco-skylt och Texaco kan man även utläsa uppe på säteritakets fas.

Reseaffisch från 1947.

1922-1947

Detta är den äldsta kända bilden på macken, den är tagen nån gång i början på 1920-talet. På det nybyggda stationhuset ser man en rund Texaco-skylt och Texaco kan man även utläsa uppe på säteritakets fas.

Den näst äldsta kända bilden är från 1935, på den ser man en ensam pump och mackens mycket vackra flaggstång. Flaggstångsfästet är alltjämt kvar och är det äldsta av macken som man idag kan se på plats.

Mackens grundare, Ossian Wirström, föddes i en fyrmästarfamilj 1886 och var yngst av sju syskon. Släkten hade levt i Vaxholm sedan 1700-talet så vidareutbildning i Stockholm till sjökapten torde varit ett rätt självklart val. Under första världskriget blev hans lastfartyg torpederat av en tysk ubåt, men alla klarade sig till livbåtarna. Han var 36 år när han etablerade macken på Kronudden. Men sjökarriären var inte över för det, livet ut var han kapten på Waxholmsbolagets ångbåtar. Av Ossians släkting har vi fått en babordslanterna som ska ha tillhört Ossian.

Ossian iförd sin sjökaptensuniform.

Ossians efterträdare, Axel Jensen, föddes i Trondheim 1865. När Axel var 4 år flyttade hans familj till Sverige i och med att fadern, som var en dansk ingenjör, fick jobb med byggandet av järnvägen mellan Falun och Gävle. Axel kom sedan till Vaxholm 1916, han tog anställning på Ramsövarvet, grundade Vaxholms hantverksförening och tog sedan över mackverksamheten efter Ossian. 

Ett av Axels barnbarns barn, är idag en stadigt återkommande kund.

Axel Jensen, utanför Texacos kioskbyggnad år 1934. 

1947-1966
CALTEX

Under 1930-talet bildade Texaco och Standard Oil of California tillsammans det nya bensinbolaget Caltex (California-Texas) för att kunna expandera på nya marknader. Men det var först efter att det andra världskriget var slut som Caltex kunde lanseras i Europa. Till sommaren 1947 hissades Caltexflaggan på Kronudden.

Stationsbyggnadens säteritak ersattes med ett för tiden ultramodernt snedtak som kännetecknade bensinstationer. Macken fick fler pumpar på bryggan men även uppe vid vägen så bilar också kunde tanka.

Till sommaren 1965 läggs mackens första flytbrygga ut, samma flytbrygga är fortfarande i drift dock med nya cisterner. 

Bild från nån gång i början av 60-talet. Längst ut till höger står en pump från 30-talet.

På denna bild syns byggnationen av kajen och mackens första flytponton.

1947-1966

På denna kolorerade bild, troligtvis från tidigt 50-tal, har Caltexflaggan målats röd, men egentligen var den grön. I huset till vänster var det verkstad för Archimedes-utombordsmotorer.

En härlig sommardag 1963. Glassen Top-Hat var en storsäljare! På denna tid var glass endast för barn.

Här kan man se de Caltexröda landpumparna intill vägen.

1966-1997
TEXACO (igen)

Den europeiska delen av Caltex fördes återigen tillbaka till Texaco under 60-talet. 

Redan efter fem år så räckte inte mackens enda ponton till för alla båtar, en ponton till blev nödvändig och kunde läggas ut 1970. Den äldsta pumpen som fortfarande är i drift på macken är från 1971 och är alltså över 50 år gammal.

Under Vaxholmssomrarna på 70-talet var det även ibland öppet på nätterna.

En kund berättade nyligen att under sin värnplikt 1990 som kustjägare så låg han och hans grupp på ubåtsspaning uppe i Kastellets torn. Plötsligt ser de bubblor från en ubåt på norra Vaxholmsfjärden, kort därefter dyker ett ubåtstorn upp på väg in i Kastellsundet. De laddade ett granatgevär och tog sikte på ubåtstornet för att öppna eld. I höjd med macken dök ubåten igen, varpå kustjägarna sa till varandra “-Oj, tänk om vi skjutit och granaten studsat på vattnet och upp på macken …” 

 

Österhamnen, 1970, sista bilden av macken med bara en flytponton.

Den nuvarande föreståndaren Peter Wikström fick möjligheten att ta över driften av Texaco på Kronudden till sommaren 1985.  Med erfarenhet som mindykare i lumpen kunde Peter även erbjuda dykservice.

 

Peter Wikström, 1985

Dieselpumparna var svarta och bensinpumparna röda.

1966-1997

Texaco Vaxholm, sommaren 1987.

Texacos logga från 1963 till 1981.

Texacos logga från 1981.

Texaco Vaxholm, nån gång i slutet av 80-talet. Bakom macken ligger Bogserbåten Bollsta som byggdes 1906.

Vy från kastellets torn under Classic Boat Festival i början av 90-talet. 

1997-2013
PREEM

Att byta märke från Texaco, med den coola stjärnan och de svart-röda färgerna till Preems gul/gröna glada björn var inte helt uppskattat av personalen … Men macken blev åtminstone totalrenoverad på bekostnad av Preem-koncernen inför ett besök av Preems ägare shejk Mohammed Al Amoudi. Han åkte sedermera bara förbi macken på en middagskryssning och var fullt upptagen med att äta ‘smoorgosboard’ så han tittade inte ens ut…

 

Peter, 1999.

Preem Vaxholm 2011.

1997-2013

Framsidan på Preems egna tidning. Fram till 2003 var fortfarande pumparna på macken Texaco-röda.

Kund: -Har ni landström här?
Sommarjobbare: -Nej, honom känner jag inte till...

År 2005 läggs äntligen ytterligare en flytbrygga ut vilket ökade mackens kapacitet väsentligt.

Sedan 2013
GULF

När Gulf, efter att ha varit borta från Sverige i 31 år, nylanserades 2013 var vi en av de första mackarna som skyltade om. Gulf är tillsammans med bl.a. Shell, BP, Texaco, Caltex, och Esso ett av de mest legendariska petroleumbolagen i världen. Det gör Gulf till ett starkt och uppskattat varumärke än idag. Gulfs legendstatus förstärktes av den amerikanska racingfilmen “Le Mans” från 1971 som utspelar sig under det franska racet “24 heures de Mans” där Gulfteamet tävlar med klassiska Porschebilar av modell 917. Förutom Steve McQueen så medverkar även Louise Edlind Friberg i filmen, känd som Saltkråkan-Malin.

Vi är väldigt glada och stolta över att vara en Gulfmack idag. Vi satsar på högsta kvalitet i allt vi gör och den positiva responsen vi får från alla våra kunder bidrar till att motivera oss ännu mer!

Med en stabil grund i historien och med all vår erfarenhet siktar och satsar vi på framtiden!

 

Sedan 2013
Service - Kvalitet - Tradition
4.8/5
FRAMTID

Vi strävar kontinuerligt efter att förbättra och utveckla oss för att möta förändrade krav, öka effektiviteten och hålla oss konkurrenskraftiga. 

Macken i framtiden, med fler båtplatser, större cisternkapacitet samt möjlighet till elladdning och septiktömning.

Vi vill göra kommunens mark vid Kronudden tillgänglig för allmänheten. Vi önskar bygga allmänna toaletter och tillhandahålla miljöskåp för farligt avfall.

1
år av Vaxholmshistoria!
Texaco 1922-1947 (25 år)
Caltex 1947-1966 (19 år)
Texaco 1966-1997 (31 år)
(56 år av Texaco sammanlagt)
Preem 1997-2013 (16 år)
Gulf, sedan 2013